SPOT er klar til at gå i luften, og gennem de næste tre dage vil Aarhus være centrum for den internationale musikbranche. Mere end 250 shows. Det største seminar- og konference-program til dato. Over 300 internationale medie- og musikbranchefolk kommer – klar til at lytte til musikken og netværke med deres over 1000 danske kolleger.

Faktisk er der tale om en stigende interesse:  Efter flere års målrettet indsats har SPOT gennem de senere år haft lettere ved at få større spillere (record labels, publishing-selskaber m.v.) fra både det engelske og amerikanske marked i spil”, fortæller MXDs repræsentant i London, Lisa Marxen.

Kommercielle succeser for artister som Lukas Graham, Volbeat og Mø samt mere niche-prægede gennembrud for Iceage, Communions, Liss m.v. har også spillet en stor rolle i at gøre Danmark attraktiv som musikmarked.

Udover opretholdelse af besøg fra internationale agenter fra
William Morris (UK/US) og Primary Talent (UK) og A&R’s fra prestigefyldte pladeselskaber som Downtown Records (US), Terrible Records (US), Secretly Canadian (US) og PMR Records (UK), lægges der i år også vægt på at tiltrække musikadvokater som David Jacobs fra Grubman, Shire & Meiselas (som har arbejdet med Mø siden starten af hendes internationale karriere). Desuden deltager PR-agenter fra Bang On PR (UK), Your Army (UK) og Kartel (UK), Kobalt Music Group (US), Londonpromotere som Bird On The Wire (UK), Adam Ryan som er booking ansvarlig for Englands vigtigste branchefestival The Great Escape (UK) og label marketingspecialister som Zena White fra The Other Hand (UK), da den danske branche anno 2017 står stærkere end nogensinde, og mange aktører i dag også selv har mulighed for at udgive og markedsføre danske artister i udlandet, uden nødvendigvis at skulle afgive deres rettigheder til et selskab placeret i udlandet.

“Vi har endvidere haft adgang til flere ressourcer end før ifm. vores UK PR-arbejde og har i år besøg af 10 UK journalister fra toneangivende medier som bl.a. The Independent, Crack Magazine, The Guardian, Wonderland Magazine og The 405”, udtaler MXD’s repræsentant Lisa Marxen.

Stor tysk delegation
Desuden vil der også være stor deltagelse fra Tyskland på SPOT i år. Faktisk udgør de tyske gæster klart den største internationale delegation på festivalen: Store booking agencies, FKP Scorpio, Selective Artists og Neuland, flere indflydelsesrige labels, som Grönland, Domino, Universal Music og hfn music samt vigtige medier som: Intro, Backspin, MusikExpress, Kulturnews, 1Live and Radio Eins melder deres ankomst i SPOT-weekenden.

Derudoverer bliver SPOT også besøgt af store festivaler og events som Eurosonic (NL), Rock For People Festival (CZ), Reeperbahn Festival (DE) and SZIGET Festival (HU).

Og så til SPOT+
De internationale delegerede deltager ikke kun i musikdelen af festivalen, men bidrager i høj grad også til konference- og netværksdelen på SPOT+. Med et indholdsmættet to-dages-program behandler SPOT+ nogle af de mest aktuelle trends i den internationale musikbranche, og fokuserer på music & brands, sync-aftaler, modern artist management, music cities, digitale emner, streaming samt “the latest “talk of town”, blockchain med meget mere.

Her kan man bl.a. møde: Antti Kosonen (Co-Founder & COO, PME), Babak Azami (founder & Manager, RMH Sweden), Benji Rogers (CEO & Co-founder, dotBlockChainMusic), Chris Cooke (MD & Business Editor, CMU Insights) Arnon Woolfson (Head of Entertainment, Synergy Agency), Jordan Passman (CEO & Founder, scoreAscore), Josh Rabinowitz (Executive Vice President & Director of Music, Townhouse), Linn Fijal (Producer & engineer, Riksmixningsverket), Tess Taylor (President, NARIP), og ikke mindst Thomas Golubic (Music Supervisor, SuperMusicVision – som fortæller om “How to Breaking Bad”.

Dertil kommer netværksreceptionerne med udenlandske aktører som de digitale distributører Believe og Tunecore, det fransk/europæsiske festival-samarbejde og site Europavox, samt den store tyske branchefestival c/o pop fra Köln.

Vi ser frem til at møde jer alle sammen.