Royalties x SPOT+

Sat May 6th 10:00-15:00 | Room 5
[Danish] 
Bliv klogere på fremtidens musikindustri, når Royalties inviterer til intim debat om aktuelle og fremtidige udfordringer i en branche, som er under konstant forandring. Formålet er at skabe et forum for nytænkning, hvor vi samles om fælles erfaringer og udvikler nye perspektiver og løsninger. Formatet består af fem korte sessioner med hver deres fokus. Og bare rolig – det hele optages og distribueres efterfølgende.

Præsenteres af Royalties i samarbejde med Volcano, Promus & SPOT+ 

Gratis arbejdskraft – hvordan påvirker det branchen?

Sat May 6th 10:00-10:50 | Room 5
[Danish]

Her, der og alle vegne – frivillig arbejdskraft er ikke til at komme udenom i musikbranchen, men er det hensigtsmæssigt, at så stor en del af branchens arbejde er båret af frivillige? Hvilken indflydelse har det på kvaliteten af arbejdet? Er vilkårene acceptable for de frivillige? Og er det obligatorisk at knokle ulønnet for at få en fod indenfor? Kom og hør mere om de mange aspekter af frivillig arbejdskraft i musikbranchen.

Mød Bjarke Svendsen/Jazzhouse.

Bjarke Svendsen (DK)

Kunstnerisk -og daglig leder, Jazzhouse
Bjarke Svendsen er kunstnerisk og daglig leder på Jazzhouse i samt daglig leder på spillestedet Global - spillesteder som begge ligger i København og begge har et stort frivilligmiljø tilknyttet. Herudover er Bjarke dansk musiksagkyndig i Nordisk Kulturfond og sidder dertil i DKFs fordelingsudvalg.

Sampling – Det vilde vesten?

Sat May 6th 11:00-11:50 | Room 5
[Danish]

Findes der en 10-sekunders regel? Må du frit sample fra værker, der har mere end 70 år på bagen? Bliver en master nogensinde fri? Hvor meget skal en given sample modificeres for at måtte bruges i egen produktion – og kan den modificeres nok? Der hersker megen misforståelse og tvivl omkring de nuværende regler på området for sampling i musikproduktion. Hør med, når et panel sætter regler og fælder omkring sampling under lup.

Mød Jakob Thors/Koda.

Jakob Thors (DK)

Juridisk Konsulent, Koda
Jakob Thors er jurist i Koda, hvor han bl.a. hjælper Kodas medlemmer med at forstå ophavsret, musikrettigheder, musikbranchen mm. Han har i hans 20'ere været bassist, men startede som 30-årig på jurastudiet, som han siden har beskæftiget sig med. Jakob har bl.a. været med til at etablere den juridiske ordning, som fortsat kører i DJBFA, DPA og DKF.

Tendenser og trends – hvem er fremtidens publikum?

Sat May 6th 12:00-12:50 | Room 5
[Danish]

I en tid hvor især den teknologiske udvikling og digitalisering vender alting på hovedet på rekordtid, og hvor forbrugeren har uoverskuelige mængder muligheder for kulturel og underholdende stimulans, må man som branche forsøge at helgardere sig og spørge: Hvad hitter i morgen? Hvem er fremtidens publikum, og hvad vil de have? Er interessen for det traditionelle koncertformat ved at dø ud, og bliver CD’en mon hip igen?

Mød Poul Martin Bonde/Smukfest, Kjetil Aarsath/Tikkio & Ulrik Ørum/Heartland Festival.

Poul Martin Bonde (DK)

Kommunikationschef - Skanderborg Festivalklub, Formand - Dansk Live
Poul Martin Bonde er kommunikationschef og en del af ledelsen i Skanderborg Festivalklub. Dertil er han formand for Dansk Live, brancheforeningen for spillesteder og festivaler. Poul Martin har en bred baggrund i musikbranchen og har både haft eget managementfirma og pladeselskab. Han har arbejdet som bl.a. musikproducer for DR og været A&R/repertoirechef hos Sony Music.

Ulrik Ørum (DK)

Founder & direktør - Heartland Festival, Koncertarrangør - Live Nation
Ulrik Ørum er Founder og direktør for Heartland Festival og Koncertarrangør i Live Nation. Han dimitterede fra Music Management i Københanv i 2007 og har bl.a. været med til at udgive Vetos debutalbum. Ulrik startede Volcano Management i 2008 og var ligeledes med til at starte FROST Festival samme år.

Kjetil Aarseth (NO)

CEO, Tikkio
Kjetil Aarseth er CEO i Tikkio - en billet- og varesalgsløsning for festivaler, koncertsteder, konferencer og meget mere. Tikkio er i stærk vækst og er gået fra ingenting til at blive en central aktør på det norske marked. Tikkio står foran en international introduktion - også til det danske marked. Selskabet lægger vægt på selvhjælp for både arrangører og publikum, automatisering og online markedsføring samt kommunikation. Denne digitalisering af arrangør- og publikumsdata byder på meget interessante data om publikums preferencer og vaner. Aarseth mener kun, vi har skrabet overfladen af muligheder med denne type data.

Grimfest – forretningsmodellen der gik viralt!

Sat May 6th 13:00-13:50 | Room 5
[Danish]

I foråret 2017 valgte Aage Stockholm fra Grimfest at dele festivalens nye utraditionelle vinkel på dens økonomiske struktur. En video som er blevet set mere end 30.000 gange, og som har sat gang i debatten. Nogen vil mene, at dette er et modigt og måske naivt tiltag, mens andre ser det som en genistreg. Hvilke problematikker kan opstå med denne struktur? Er dette en tendens, den danske musikbranche vil se spire i den kommende fremtid?

Mød Aage Stockholm/Danmarks Grimmeste Festival

Aage Stokholm (DK)

Festival-leder, Danmarks Grimmeste Festival
Aage Stokholm er et kendt ansigt på den kulturelle scene i Aarhus. Han har gennem de sidste 15 år været ejer og leder af Danmarks Grimmeste Festival og har i det arbejde opbygget hands-on erfaringer med alle aspekter af koncert- og festivalproduktion. Han arbejder som udskolingslærer i Brabrand, og har udviklet konceptet og platformen koncertpilot.dk en undervisningsplatform for nye utrænede kulturaktører.

På sporet af forbrugeren – teknoantropologi i musikken

Sat May 6th 14:00-15:00 | Room 5
[Danish]

Kan vi udnytte digitale spor og mønstre til at forstå og segmentere livemusikkens brugere på nye måder? Mød to teknoantropologer, der præsenterer en case-analyse af 500.000 kulturinteresserede Facebookbrugere efterfulgt af en bredere paneldiskussion. Sessionen illustrerer, hvordan brugeroverlap mellem forskellige kultursiders facebookposts gør det muligt at identificere brugergrupper nedefra fremfor indgroede fordomme.

Mød Anders Koed Madsen/Aalborg Universitet & Anders Kristian Munk/Aalborg Universitet.

Anders Koed Madsen (DK)

Lektor, Aalborg Universitet
Anders Koed Madsen er lektor i teknoantropologiske studier og New Media Studies. Han forsker i, hvordan samfundsvidenskaben kan bruge digitale spor (f.eks. hyperlinks & tweets) til at forstå sociale dynamikker omkring nye teknologier. Anders har en bachelor i Sociologi og Filosofi samt en kandidat i kommunikation og nye medier ved University of Illinois, Chicago.

Anders Kristian Munk (DK)

Lektor, Aalborg Universitet
Anders Kristian Munk er Lektor ved Aalborg Universitet samt leder af teknoantropologisk laboratorium. Anders har både en bachelor og kandidat inden for Europæisk Etnologi ved Københavns Universitet samt en PhD i Human Geography ved Oxford University.