Royalties x SPOT+
Bliv klogere på fremtidens musikindustri, når Royalties inviterer til intim debat om aktuelle og fremtidige udfordringer i en branche, som er under konstant forandring. Formålet er at skabe et forum for nytænkning, hvor vi samles om fælles erfaringer og udvikler nye perspektiver og løsninger. Formatet består af fem korte sessioner med hver deres fokus. Og bare rolig – det hele optages og distribueres efterfølgende.
Præsenteres af Royalties i samarbejde med Volcano, Promus & SPOT+
Gratis arbejdskraft – hvordan påvirker det branchen?
Her, der og alle vegne – frivillig arbejdskraft er ikke til at komme udenom i musikbranchen, men er det hensigtsmæssigt, at så stor en del af branchens arbejde er båret af frivillige? Hvilken indflydelse har det på kvaliteten af arbejdet? Er vilkårene acceptable for de frivillige? Og er det obligatorisk at knokle ulønnet for at få en fod indenfor? Kom og hør mere om de mange aspekter af frivillig arbejdskraft i musikbranchen.
Mød Bjarke Svendsen/Jazzhouse.
Bjarke Svendsen (DK)
Sampling – Det vilde vesten?
Findes der en 10-sekunders regel? Må du frit sample fra værker, der har mere end 70 år på bagen? Bliver en master nogensinde fri? Hvor meget skal en given sample modificeres for at måtte bruges i egen produktion – og kan den modificeres nok? Der hersker megen misforståelse og tvivl omkring de nuværende regler på området for sampling i musikproduktion. Hør med, når et panel sætter regler og fælder omkring sampling under lup.
Mød Jakob Thors/Koda.
Jakob Thors (DK)
Tendenser og trends – hvem er fremtidens publikum?
I en tid hvor især den teknologiske udvikling og digitalisering vender alting på hovedet på rekordtid, og hvor forbrugeren har uoverskuelige mængder muligheder for kulturel og underholdende stimulans, må man som branche forsøge at helgardere sig og spørge: Hvad hitter i morgen? Hvem er fremtidens publikum, og hvad vil de have? Er interessen for det traditionelle koncertformat ved at dø ud, og bliver CD’en mon hip igen?
Mød Poul Martin Bonde/Smukfest, Kjetil Aarsath/Tikkio & Ulrik Ørum/Heartland Festival.
Poul Martin Bonde (DK)
Ulrik Ørum (DK)
Kjetil Aarseth (NO)
Grimfest – forretningsmodellen der gik viralt!
I foråret 2017 valgte Aage Stockholm fra Grimfest at dele festivalens nye utraditionelle vinkel på dens økonomiske struktur. En video som er blevet set mere end 30.000 gange, og som har sat gang i debatten. Nogen vil mene, at dette er et modigt og måske naivt tiltag, mens andre ser det som en genistreg. Hvilke problematikker kan opstå med denne struktur? Er dette en tendens, den danske musikbranche vil se spire i den kommende fremtid?
Mød Aage Stockholm/Danmarks Grimmeste Festival
Aage Stokholm (DK)
På sporet af forbrugeren – teknoantropologi i musikken
Kan vi udnytte digitale spor og mønstre til at forstå og segmentere livemusikkens brugere på nye måder? Mød to teknoantropologer, der præsenterer en case-analyse af 500.000 kulturinteresserede Facebookbrugere efterfulgt af en bredere paneldiskussion. Sessionen illustrerer, hvordan brugeroverlap mellem forskellige kultursiders facebookposts gør det muligt at identificere brugergrupper nedefra fremfor indgroede fordomme.
Mød Anders Koed Madsen/Aalborg Universitet & Anders Kristian Munk/Aalborg Universitet.